Erfaringer

Her skal jeg legge ut litt om erfaringen vi har, og slik vi opplever dem.
Overgang fra Mono til Multi.
Utstyrsmangler, Feil og Posetive forbedringer,opplevelser.
Og så forandrer vi jo på dette underveis.
Slik som alt annet her i livet.
Ha en flott sommer.

Første ut er Storseilet.

slik ser toppen ut blir heist opp på en spesiell måte,  med en line igjennom ringen og in i vognen. som igjen går ned til den neste spilevognen.  under den skråstillte spilen som holder topen ute.
Så når det kommer ned i Zip-packen så folder det seg pent isammen.

 Her ser man lina som går ned til vogn/spile nr 2 fra toppen. eller rett over vogn nr 3.

 Seilnr på bb side skal være under nr på stb side. og begge sitter over rev #2
 Seilnr på Stb side skal være øverst.
HER SER MAN LINEN GODT.  FRA RING TIL VOGN SÅ TIL RING OG NED TIL NESTE VERTIKALE SPILEVOGN.
Opphalet er festet til storseilet og ikke til vogna.


Da har vi fått på plass den nye Victronic battmåleren.
og alt funker fint.  BMV 602S
                           
                           Orginal utrystet båt, 2011 utgaven, med ekstrabatteri. og vannvarme.

 Batteribanken under BB køy (dette er orginal oppsettet,  vi skifta dette ut i 2014)


Her inne i skapet, baksiden av intrumentet- en liten ledning med telefonkontakt, "thats it"

---------Så tar vi litt Sikkerhets info,
 har du tenkt igjennom hva du bør gjøre eller kan gjøre,  har du mulighetene ombord i din båt. Vet alle ombord hva de har av muligheter.
 se disse 2 filmene,

http://www.youtube.com/watch?v=eUg3TUmnQBs&feature=relmfu


http://www.youtube.com/watch?v=H5PDuXvqL7c&feature=player_embedded

-----------
Tankmåleren i den ene vanntanker virker ikke slik den skal,  viser fult når den er full,  men når den tømmes for vann viser den 3/4 full.  venter på at forhandler skal komme opp med en løsning på dette.
-----------
Har så langt funnet 6 små luftlommer under gelcoten  som er støypefeil fra fabrikken,
de fleste var i dette område.  Slikt kan oppstå  av og til.
4 bak ved kanten stb side.
1 rett i skrogsiden stb side,  30 cm fra "trinnet" i siden.
1 i svingen ved trappa opp fra cocpit.
------ Disse blir reparert av forhandler, ved å legge i "masse"  og pusse lett.




--------------
Har bygget om sjøvannskjølinga  til kompressoren for kjøleskapet  til og også kunne sirkulere ferskvann fra den ene ferskvannstanken,
Da slipper jeg å rense filteret for brennmaneter og annet uhumskheter  som vi har i sjøen om sommeren,  Desuten tror jeg at ferksvann vil lage et mye lengre liv for kjøleren.
En test av kjøleskapt  i full drift , uten å åpne døra.  da båten ikke var i bruk , målte et forbruk på ca 30 amp , på 7 døgn.

----------

Har merket ankerkjettingen på 30 meter med gulmaling og gule plast duppeditter som settes in i kjettingen,  så rødt  på 50 meter og se siste 5 meter før alle 75 meter er ute,  slik at Admiralinnen som er første kjettingkjører skal vite hvor mye som er kjørt in eller ut.
-------------

Har kjøpt 2 stk DAHON sammenleggbare sykkler,  12 kg pr. stk de får plass bak over motorene.
de har 20" hjul pose til og oppbevare og bære dem i.  og de virker å ha god kvalitet,  men det gjenstår å bevise,  De var i hvertfall gode å sykkle på.  bagasjebrett har de også.

--------------

Parasailoren er på 105 m2  og den funker fint.  vil bli brukt i vind opp til 10 knop til og begunne med,  så får vi se etter hvor fort, og hvor mye vind vi tør og håndtere den i,  den tåler mye vind,  men tåler vi så mye  ?

------------
Har satt opp/Limt fast  2 stor kroker i hvert ,rom , Bau-avd.
slik at fendere lett kan hentes opp derfra, tauene henges opp i krokene.
får lagt noe som ikke veier så mye fremme i bauene på båten.
----------
 Og så litt Bilder fra Pronav Seilasen 2011.
Vi vant jo vår klasse.  :)




--------------------------------
--- Erfaringer fra Ferien 2013,  tilsier at vi vil ha et enda tyngre anker.  Vår 20 kg Rocna  holdt oss fint i 18s/m vind nede i Danmark,  men jeg føler at jeg vil ha et tyngre,  så vårt 20 kg er solgt og nytt Rocna 33 kg er bestillt.  4nov 2013.
Det er nok det størrste denne båten kan ha fremme i anker-rulla. dette på grunn av plass.  Og 33kg er plenty
---2014 kjøpte vi også et 15kg Spade anker,  disse er fine da de kan deles, og pakkes letter ned,  bruker dette bak hvis nødvendigt.


-------------------
Har også hentet hjem ny varmvannsbereder på 40 liter, som har 3 kolber. 1 for strøm, en for motorvarme, og en for varmtvann fra varmeapperat,  Så da skal vår 22 liter byttes med en 40 liter som kan gi oss varmt vann selv om vi ligger til anker,  bare vi kjører Eberen litt.
monteres  nå i vinter.  13-14 Gul-motorsløyfa, hvit varmeapperatsløyfa (5kw eber)
Denne tanken holde på varmt-vannet veldig bra,  mye bedre en orginalen.


------------------------
------------------------
De nye batteriene fikk "kondens-plugger på toppen av påfyllingene, og ved sjek av bateriene nå etter endt sesong,  viser at de ikke har hatt vanforbruk i det hele tatt. siden de kontrolert,montert i mai i år.
Bilde av de nye batteriene med Kondensator pluggene montert,  Disse gjorde at det ikke ble vannforbruk sesongen 2014.  så får vi se fremover hvordan de funker,  Så langt er de meget bra.
--
Status nå sommer 2016, har ennå ikke hatt forbruk av vann etter at disse kondensatorproppene ble satt på.


Vi har også montert in Victron 12/2000/80-30  Inverter/lader som går bare på forbruksbanken.
Så har vi satt in Victron MPPT 150/70 lader som tar imot strømmen fra 3 x 190W solcellepaneler
og vi har montert opp Multicontrol for å fjernstyre Inverter lader, denne styrer også hvor mye strøm du vil trekke fra landstrømmen,
Så har vi CCGX,  denne leser og ser alt på strømsiden av Victron utstyret, den viser strøm fra Solcellene, landstrøm, inverter,  ++ den er kobblet opp til 4G router, og henter hver natt ned evt oppdateringer av progm vare til disse enhetene.  samt og jeg jo da har en APP på telefonen hvor jeg også kan se hva som skjer i båten 
-------------
, jeg har siden 2014 vært med i en test gruppe som får oppdateringene først til CCGX,  for å se etter feil,  og må si at disse 2 årene har det vært meget få feil,  Meget bra.
CCGX  kan anbefales 

CCGX, BMV 602S, Digital Multicontrol(her stillt på 9amp fra landstrøm)

Juli 2016 ble BMV602S bytet ut med 702S, da 602S ble forgammel i forhold til alt det nye som er lagt in i CCGX.

Victron 12volt/2000watt/ 80-30 amp lader/inverter bare på forbruksbanken
orginal 40 amp lader går kun til startbatteriene 
Shunt for BMV 602s til venste i bilde.



Nye Speedcover , som dekker impellerne, ble kjøpt,  disse har teflon inlegg på insiden  og motorer med dette oppsettet er testet med kjøring uten vann i opptil 10min  uten at impeller blir ødelagt.

Nye Speedseal cover med hurtig skruer.
Impeller den gamle , ca 400timer.


Det nye Speedseal settet med coverplate teflonring og plata som ligger utenpå dette in mot impelleren
Nederst den gamle impelleren og orginal cover med 6 bolthull.
Den nye bruker bare 4 stk som du fjerner med bare fingrene.  i stden for å tukle med liten fastnøkkel.



2015 fikk vi også hjul bak på jolla,  som gjør det lettere og dra båten opp på land, for en person.


zoom in så kan du se dam bak på jolla. nå står de i mittstilling, 


---------------------------------------------------------------
July 2016......

her er et bilde av strøm prod fra båten mens den ligger i Frankrike, dette er July  2016.
Jeg leser dette av på web side, men har også full kontrol fra mob.
Victron  570 watt solceller, og MPPT 150/70.



batteriene er fulle mer å mindre hele tiden. nå kl 10.00 lørdags morgen overskyet i Frankrike hvor båten ligger er batteriene 97.5% fulle.  etter nattens forbruk.  Den har ikke landstrøm tilkobblet og fryseboks, kjøleskap , radio, AIS, tracker, ++ litt til er på og bruker strøm.

-------------------------------------------
july 2016

her er CCGX i versjon 1.61,  flott oversikt over strøm prod, og forbruk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar