onsdag 11. juni 2014

Solceller monteres på båten 

Da ble det endelig tid til og begynne monteringen,  Må finne en brygge å gå intil bak,  så vi kan stå på denne og rekke opp til de bakre skruene som skal stå i rammeverket.
Og i morgen blir det å trekke kabler og kobble til,
Så finne rette vinkel og sette fast med stag.  muligens senere lager vi justering for vinkling.  Vi får se.









 Marton og fruen i arbeid.


lørdag 7. juni 2014

Solceller

Det skal måles og prøves, merkes å måles og bore. så ikke minst mye tenking.
Så nå blir alt satt isammen , for å sjekke at alt er OK.
 så er det å demontere alt igjen før montering på båten.


Mye måling, merking, boring, måling ,------ ja det skal være perfekt.
3 stk 190 watt/24 volt  Victron.   14.5 kg pr. panel.  10 kg i alu, + 17 kg på de to syrefaste platene alt skal hvile på.  Så det blir noen kilo på hekken.  Men det skal bli mye strøm også.

søndag 25. mai 2014

Ryggputa, med gripe håndtak




Da har vi noe å holde oss fast i når vi skal opp og ned fra styreplassen i dårligt vær.

søndag 18. mai 2014

Oppdaterer victron CCGX

18.05.2014

kabel opp og in på baksiden av CCGX eternett kabel. Men vi den spesielle  Victron boksa.

lørdag 17. mai 2014

Ny ryggpute


17.05.2014  ny ryggpute montert.  78cm lang 30 cm høy,  i bunn 15mm vannfast finer, og 6cm med det beste skum, for bruk utendørs.  laget av Svendsen, i Kristiansand.

Det ble mye bedre å sitte der nå.

lørdag 3. mai 2014

Snart klar for sjøsetting igjen.

03.05.2014
Da var skuta bonet
Seildrev har hatt oljesifte, og nye zinkanoder montert
Nytt bunnstoff. Denne gang , svart ,  Seajet 034.




OG Jone og Rita holdt også på med vårpussen. Er noen kvadrat på disse Hekkbølge båtene også som skal vedlikeholdes.


Rita storkose seg med båtpussen , Bedre en å luke ugress  :)


torsdag 1. mai 2014

Vårpussen

01.05.2014
Bare tunt slim på undervanns-skroget., men hard dritt i vannlinja

 Vaska ren





fredag 25. april 2014

Victron Colour Control GX


25.04.2014

Da va CCGX og de andre enhetene kobblet opp,  og det virker. 😀

Her ser du Battmeter 602S  (den runde )
CCGX  (den store tip here)
Digital Multi Control (nederst)  denne styrer du hvor mye strøm du vil trekke fra landstrømmen, hvis du er tilkobblet et dårligt punkt  så kan du f.eks justere ned til bare å trekke 3 Amp.
(på bilde står den på 9 amp)


Her inne har du full control over det meste på strømsiden,
Solcellene er ennå ikke tilkobblet,  men når de er det vil de også vise på skjermbilde  hva de produserer av strøm +++
Den kan også kobbles til nettet, og jeg kan se strømprod på Victron sin egen hjemmeside.
og styre dette fra I-Phone.
Kjekt med litt duppeditt stoff  :)



en liten film


mandag 21. april 2014

Speedseal impeller cover på plass

Da er impellerne på begge motorer skiftet 325 timer, å de så helt fine ut. Ingen sprekker i gummien. 
Speedseal cover med teflon inlegg er også montert og da kan motor gå tørr for kjølevann i intil 10 min uten at impeller blir ødelagt. Motoren vil gå varm, men impeller vil være i orden


Gammelt og nytt

lørdag 19. april 2014

Batteriene på plass

Da var de nye batteriene på plass 49 kg pr stk . Så nå har vi 780amp i forbruksbanken. Blir spennende og se hvordan dette blir

Batteriene  L16G-AC Trojan, 390 amp 6 volt.  = 780 amp 12V


Ramme nede på dørken slik at de ikke kan bevege seg sideveis, + en i bak-kant av glassfiberboks/garderoben,  der er også strammestoppene festet.
Lektene på dørken er også med på å stive opp dørkplata.


Her er de på plass. Med kondensator proppene,  Blir spennende og se om dette virker.  at batterivannet kondenserer og renner tilbake i batteriet.


Muligt at jeg må sette på noe på sidene av batteriene  for å hindre dem i å bevege seg sideveis
Vi skal testseile litt først i sjø for å se hvordan de oppfører seg.


fredag 18. april 2014

Multi control for Lader/inverter, på plass

18.04.2014
Da er flere kabler skiftet og kobblet+ finne plassen til remote control av lader og inverter.  Merke opp og lage hull og montere controllen
Gå opp ruta for hvor kablene til solcellene må gå, og finne plass til zinksaveren. 
Så en tur på båtbutikken i morgen for å få 2 stk nye impellere, så kan jeg få montert superspeed coverne med teflon i morgen.
Da skal motoren kunne gå tørr (uten kjølevann ) i intil 10 min uten å skade impeller, Motoren vil nok gå varm før den tid,  men håpet er at impelleren ikke tar skade.  Dette er testet i England av Yanmar importøren.




Støvsure nede i bb maskinrom det skal joværerent og fint

Fin liten hendig støvsuger

tirsdag 15. april 2014

Flagg og mer utstyr

Har fått i hus flagg for Scotland og Shetland , og kjøpt ny nødpeilesender med gps, med batteri som skal holde i 48 timer, Den gamle nødpeilesender hadde en feil, og så var det tid for batteribytte,
Så da kunne vi slå til på tilbud fra Seatronic, på en ny med GPS

Scotland,  blå med hvit kryss.
Shetland , blå med hvit kors.

Orkenøyene har også eget flagg,  men det får vi kjøpe der borte.

Kobbler kabler

Mye som skal forandres, kabler skal kobles fra og nye skal legges opp. Kontaktor for styring av strøm til varmtvannstanken

Eletrikker må til
Marthon ligger kveilt nede i hølet under senga.

Kontaktor settes opp

lørdag 5. april 2014

33Kg Rocna på plass

Da fikk jeg ny svivel til og ha mellom ankeret og kjettingen fra Anchorlift,  den tar 5000kg.
Og Det nye ankeret fra Rocna  på 33 Kg.
Og skiftet ut kortet med Display for strøm,vanntanker osv. så håper jeg at vanntankene vil vise riktig volum




lørdag 29. mars 2014

Tomta er ryddet.

Da er alt som skulle fjernes tatt bort .



Og så var det å montere ny Varmtvanns tank 40 liter, som har El kolbe, sløyfe for kjølevann fra Motor, og sløyfe for varmtvann til Eber, 5KW vannvarmer,
På den måten får vi varmt vann når varmeapperatet går samt motoren går  eller landstrøm, eller strøm fra Inverteren som også skal på plass.

Så da var den nye Tanken på plass, og slanger,og rørdeler monter og kobbla isammen.


Lader/Inverter er hengt opp og MPPT  står borte i hjørnet.

Her er slanger og ventiler på plass.

Victron MultiPluss  12/2000/80-30 ,  og så er startbatteriet flyttet lengre fremog in i hjørne.



Denne, shunten,  er bare flyttet,  Den forteller meg hvor mye strøm som går in og ut av batteriene.  BMV 602S


Den gamle 40 amp laderen blir værende i systemet, men den skal være backup og lader for startbatteriene. Den nye Victron laderen skal bare ta Trojan batteriene,


Her inne er det plass til en automatsikkring til som jeg kan ha mellom solcellepanelene og MPPT regulatoren.


søndag 16. mars 2014

Fjerner utstyr.

Da har den gamle Varmtvanns berederen blitt fjernet, og ny tank står klar. Men først skal hele tomta under senga ryddes for utstyr som skal bort.
Neste blir de 3stk, 140 amp batteriene,  så skal det ryddes bland utstyr som henger, lader regulator,  osv.
Så skal ny Varmtvanns tank på plass og slanger kobbles slik at vi kan lage varmt vann ved å kjøre motor eller varmtvanns varmeren vår  Eber 5 kw. og da vil vi også varme vannet til motoren.    Så skal ny lader og MPPT henges på plass.  deretter skal 4 stk 390amp 6 volt Trojan batterier plasseres.

VV TANKEN FJERNET + VARMEAPPERAT RADIATOR TATT BORT.


HER STÅR RADIATOR VED VINDUET

DEN NYE TANKEN MED INLØP FOR MOTOR OG VARMTVANNS VARMEAPPERAT SLØYFA.

lørdag 8. februar 2014

2014 utstyr.

Ny
Inverter/lader Victron 12/2000/80-30. med fjernstyring.
Batterier 4 x L16 AC  390 amp, 6 Volt Trojan.
3 x 190watt Victron solcellepanel.
Victron MPPT 70amp Regulator/Lader.
 Rocna 33kg.  går opp noen KG,

 


mandag 4. november 2013

4.11.2013 Klar for vinteren

Da er drivstoff tanken fyllt opp.  alt vann fra tanker og ledingsnett ombord er tappet ut. og litt vindusylerveske er helt i toalettene,  Froskvakt ovnene er lagt bak ved maskinene,  200watts m/termostat. batteriene er lada opp,  og de vil få litt påfyll hver mnd nå som det blir vinter,
Så er det utbedringer og modifikasjoner  som skal gjøres.  Blir en fin vinter, :)