Da ble det endelig tid til og begynne monteringen, Må finne en brygge å gå intil bak, så vi kan stå på denne og rekke opp til de bakre skruene som skal stå i rammeverket.
Og i morgen blir det å trekke kabler og kobble til,
Så finne rette vinkel og sette fast med stag. muligens senere lager vi justering for vinkling. Vi får se.
Marton og fruen i arbeid.
onsdag 11. juni 2014
lørdag 7. juni 2014
Solceller
Det skal måles og prøves, merkes å måles og bore. så ikke minst mye tenking.
Så nå blir alt satt isammen , for å sjekke at alt er OK.
så er det å demontere alt igjen før montering på båten.

Mye måling, merking, boring, måling ,------ ja det skal være perfekt.
3 stk 190 watt/24 volt Victron. 14.5 kg pr. panel. 10 kg i alu, + 17 kg på de to syrefaste platene alt skal hvile på. Så det blir noen kilo på hekken. Men det skal bli mye strøm også.
søndag 25. mai 2014
søndag 18. mai 2014
lørdag 17. mai 2014
Ny ryggpute
17.05.2014 ny ryggpute montert. 78cm lang 30 cm høy, i bunn 15mm vannfast finer, og 6cm med det beste skum, for bruk utendørs. laget av Svendsen, i Kristiansand.
Det ble mye bedre å sitte der nå.
lørdag 3. mai 2014
Snart klar for sjøsetting igjen.
03.05.2014
Da var skuta bonet
Seildrev har hatt oljesifte, og nye zinkanoder montert
Nytt bunnstoff. Denne gang , svart , Seajet 034.

Da var skuta bonet
Seildrev har hatt oljesifte, og nye zinkanoder montert
Nytt bunnstoff. Denne gang , svart , Seajet 034.
OG Jone og Rita holdt også på med vårpussen. Er noen kvadrat på disse Hekkbølge båtene også som skal vedlikeholdes.

Rita storkose seg med båtpussen , Bedre en å luke ugress :)
torsdag 1. mai 2014
fredag 25. april 2014
Victron Colour Control GX
25.04.2014
Da va CCGX og de andre enhetene kobblet opp, og det virker. 😀Her ser du Battmeter 602S (den runde )
CCGX (den store tip here)
Digital Multi Control (nederst) denne styrer du hvor mye strøm du vil trekke fra landstrømmen, hvis du er tilkobblet et dårligt punkt så kan du f.eks justere ned til bare å trekke 3 Amp.
(på bilde står den på 9 amp)
Her inne har du full control over det meste på strømsiden,
Solcellene er ennå ikke tilkobblet, men når de er det vil de også vise på skjermbilde hva de produserer av strøm +++
Den kan også kobbles til nettet, og jeg kan se strømprod på Victron sin egen hjemmeside.
og styre dette fra I-Phone.
Kjekt med litt duppeditt stoff :)
Solcellene er ennå ikke tilkobblet, men når de er det vil de også vise på skjermbilde hva de produserer av strøm +++
Den kan også kobbles til nettet, og jeg kan se strømprod på Victron sin egen hjemmeside.
og styre dette fra I-Phone.
Kjekt med litt duppeditt stoff :)
mandag 21. april 2014
Speedseal impeller cover på plass
Da er impellerne på begge motorer skiftet 325 timer, å de så helt fine ut. Ingen sprekker i gummien.
Speedseal cover med teflon inlegg er også montert og da kan motor gå tørr for kjølevann i intil 10 min uten at impeller blir ødelagt. Motoren vil gå varm, men impeller vil være i orden
lørdag 19. april 2014
Batteriene på plass
Da var de nye batteriene på plass 49 kg pr stk . Så nå har vi 780amp i forbruksbanken. Blir spennende og se hvordan dette blir
Batteriene L16G-AC Trojan, 390 amp 6 volt. = 780 amp 12V
Ramme nede på dørken slik at de ikke kan bevege seg sideveis, + en i bak-kant av glassfiberboks/garderoben, der er også strammestoppene festet.
Lektene på dørken er også med på å stive opp dørkplata.
Her er de på plass. Med kondensator proppene, Blir spennende og se om dette virker. at batterivannet kondenserer og renner tilbake i batteriet.
Muligt at jeg må sette på noe på sidene av batteriene for å hindre dem i å bevege seg sideveis
Vi skal testseile litt først i sjø for å se hvordan de oppfører seg.
Batteriene L16G-AC Trojan, 390 amp 6 volt. = 780 amp 12V
Ramme nede på dørken slik at de ikke kan bevege seg sideveis, + en i bak-kant av glassfiberboks/garderoben, der er også strammestoppene festet.
Lektene på dørken er også med på å stive opp dørkplata.
Her er de på plass. Med kondensator proppene, Blir spennende og se om dette virker. at batterivannet kondenserer og renner tilbake i batteriet.
Muligt at jeg må sette på noe på sidene av batteriene for å hindre dem i å bevege seg sideveis
Vi skal testseile litt først i sjø for å se hvordan de oppfører seg.
fredag 18. april 2014
Multi control for Lader/inverter, på plass
18.04.2014
Da er flere kabler skiftet og kobblet+ finne plassen til remote control av lader og inverter. Merke opp og lage hull og montere controllen
Da er flere kabler skiftet og kobblet+ finne plassen til remote control av lader og inverter. Merke opp og lage hull og montere controllen
Gå opp ruta for hvor kablene til solcellene må gå, og finne plass til zinksaveren.
Så en tur på båtbutikken i morgen for å få 2 stk nye impellere, så kan jeg få montert superspeed coverne med teflon i morgen.
Da skal motoren kunne gå tørr (uten kjølevann ) i intil 10 min uten å skade impeller, Motoren vil nok gå varm før den tid, men håpet er at impelleren ikke tar skade. Dette er testet i England av Yanmar importøren.
Da skal motoren kunne gå tørr (uten kjølevann ) i intil 10 min uten å skade impeller, Motoren vil nok gå varm før den tid, men håpet er at impelleren ikke tar skade. Dette er testet i England av Yanmar importøren.
tirsdag 15. april 2014
Flagg og mer utstyr
Har fått i hus flagg for Scotland og Shetland , og kjøpt ny nødpeilesender med gps, med batteri som skal holde i 48 timer, Den gamle nødpeilesender hadde en feil, og så var det tid for batteribytte,
Så da kunne vi slå til på tilbud fra Seatronic, på en ny med GPS
Så da kunne vi slå til på tilbud fra Seatronic, på en ny med GPS
Kobbler kabler
Mye som skal forandres, kabler skal kobles fra og nye skal legges opp. Kontaktor for styring av strøm til varmtvannstanken
lørdag 5. april 2014
33Kg Rocna på plass
Da fikk jeg ny svivel til og ha mellom ankeret og kjettingen fra Anchorlift, den tar 5000kg.
Og Det nye ankeret fra Rocna på 33 Kg.
Og skiftet ut kortet med Display for strøm,vanntanker osv. så håper jeg at vanntankene vil vise riktig volum
Og Det nye ankeret fra Rocna på 33 Kg.
Og skiftet ut kortet med Display for strøm,vanntanker osv. så håper jeg at vanntankene vil vise riktig volum
lørdag 29. mars 2014
Tomta er ryddet.
Da er alt som skulle fjernes tatt bort .
Og så var det å montere ny Varmtvanns tank 40 liter, som har El kolbe, sløyfe for kjølevann fra Motor, og sløyfe for varmtvann til Eber, 5KW vannvarmer,
På den måten får vi varmt vann når varmeapperatet går samt motoren går eller landstrøm, eller strøm fra Inverteren som også skal på plass.
Så da var den nye Tanken på plass, og slanger,og rørdeler monter og kobbla isammen.
Lader/Inverter er hengt opp og MPPT står borte i hjørnet.
Her er slanger og ventiler på plass.
Victron MultiPluss 12/2000/80-30 , og så er startbatteriet flyttet lengre fremog in i hjørne.
Denne, shunten, er bare flyttet, Den forteller meg hvor mye strøm som går in og ut av batteriene. BMV 602S
Den gamle 40 amp laderen blir værende i systemet, men den skal være backup og lader for startbatteriene. Den nye Victron laderen skal bare ta Trojan batteriene,
Her inne er det plass til en automatsikkring til som jeg kan ha mellom solcellepanelene og MPPT regulatoren.
Og så var det å montere ny Varmtvanns tank 40 liter, som har El kolbe, sløyfe for kjølevann fra Motor, og sløyfe for varmtvann til Eber, 5KW vannvarmer,
På den måten får vi varmt vann når varmeapperatet går samt motoren går eller landstrøm, eller strøm fra Inverteren som også skal på plass.
Så da var den nye Tanken på plass, og slanger,og rørdeler monter og kobbla isammen.
Lader/Inverter er hengt opp og MPPT står borte i hjørnet.
Her er slanger og ventiler på plass.
Victron MultiPluss 12/2000/80-30 , og så er startbatteriet flyttet lengre fremog in i hjørne.
Denne, shunten, er bare flyttet, Den forteller meg hvor mye strøm som går in og ut av batteriene. BMV 602S
Den gamle 40 amp laderen blir værende i systemet, men den skal være backup og lader for startbatteriene. Den nye Victron laderen skal bare ta Trojan batteriene,
Her inne er det plass til en automatsikkring til som jeg kan ha mellom solcellepanelene og MPPT regulatoren.
søndag 16. mars 2014
Fjerner utstyr.
Da har den gamle Varmtvanns berederen blitt fjernet, og ny tank står klar. Men først skal hele tomta under senga ryddes for utstyr som skal bort.
Neste blir de 3stk, 140 amp batteriene, så skal det ryddes bland utstyr som henger, lader regulator, osv.
Så skal ny Varmtvanns tank på plass og slanger kobbles slik at vi kan lage varmt vann ved å kjøre motor eller varmtvanns varmeren vår Eber 5 kw. og da vil vi også varme vannet til motoren. Så skal ny lader og MPPT henges på plass. deretter skal 4 stk 390amp 6 volt Trojan batterier plasseres.
VV TANKEN FJERNET + VARMEAPPERAT RADIATOR TATT BORT.
HER STÅR RADIATOR VED VINDUET
DEN NYE TANKEN MED INLØP FOR MOTOR OG VARMTVANNS VARMEAPPERAT SLØYFA.
Neste blir de 3stk, 140 amp batteriene, så skal det ryddes bland utstyr som henger, lader regulator, osv.
Så skal ny Varmtvanns tank på plass og slanger kobbles slik at vi kan lage varmt vann ved å kjøre motor eller varmtvanns varmeren vår Eber 5 kw. og da vil vi også varme vannet til motoren. Så skal ny lader og MPPT henges på plass. deretter skal 4 stk 390amp 6 volt Trojan batterier plasseres.
VV TANKEN FJERNET + VARMEAPPERAT RADIATOR TATT BORT.
HER STÅR RADIATOR VED VINDUET
DEN NYE TANKEN MED INLØP FOR MOTOR OG VARMTVANNS VARMEAPPERAT SLØYFA.
lørdag 8. februar 2014
2014 utstyr.
Ny
Inverter/lader Victron 12/2000/80-30. med fjernstyring.
Batterier 4 x L16 AC 390 amp, 6 Volt Trojan.
3 x 190watt Victron solcellepanel.
Victron MPPT 70amp Regulator/Lader.
Rocna 33kg. går opp noen KG,
Inverter/lader Victron 12/2000/80-30. med fjernstyring.
Batterier 4 x L16 AC 390 amp, 6 Volt Trojan.
3 x 190watt Victron solcellepanel.
Victron MPPT 70amp Regulator/Lader.
Rocna 33kg. går opp noen KG,
mandag 4. november 2013
4.11.2013 Klar for vinteren
Da er drivstoff tanken fyllt opp. alt vann fra tanker og ledingsnett ombord er tappet ut. og litt vindusylerveske er helt i toalettene, Froskvakt ovnene er lagt bak ved maskinene, 200watts m/termostat. batteriene er lada opp, og de vil få litt påfyll hver mnd nå som det blir vinter,
Så er det utbedringer og modifikasjoner som skal gjøres. Blir en fin vinter, :)
Så er det utbedringer og modifikasjoner som skal gjøres. Blir en fin vinter, :)
Abonner på:
Innlegg (Atom)