lørdag 2. august 2014

14.7.14 Med tidenvannet nedover til OBAN marina.




EN GRÅ DAG,  men mye grønn natur. fjell og fjorder.


en liten øy på hjørne ved OBAN hadde fått nytt lekkert hus og hellikopter i hagen,
Det var visst en lokal entreprenør som hadde dette som hytte.


Tidevannet er ute og bunnstof smøring på trebåten pågår.
Her ser du også Pir en som båten over til marinaen går til og fra.


Tidevannet ute, den andre piren der ligger buss og tog stasjonen.


  på vei til Tesco for shopping.


Så hadde vi fått litt mer ombord i båten.-


en gammel redningskøyte som er i ombygget tilsatnd og privat eie.


Det er mange ferjer som anløper Oban,  til de forskjellinge øyene rundt om her på vestkysten.
 Her ombord i en av skyssbåtene som går til marinaen.


13.7.14 videre ned slusene og ut av kanalen,

 Vi gikk videre neste dag og for å treffe tidevannet riktig nedover til Oban valgte vi å gå ut av kanalen og legge oss til anker rett på andre siden av sluse utløpet.

her ved den øverste slusa,  vi hadde egen (egentlig privat)  flytebrygge.  Vi fikk låv  :)



Også disse ville ha mat

videre nedover på insjøer.


 Mange plasser var der hytteutleie.


her ser vi siste slutt, på den siste insjøen,  og skydekke lå tungt denne dagen.


På vei in i slusene som tar oss nedover via 8 sluser.


Den nederste havna her lå det fullt av båter,  Vi gikk rett i siste slusepar og ut i fjorden. og la oss for anker.
tilbake i saltvann.



ankerplassen på andre siden av kanalutløpet.  Det lå snø oppe i fjellene rundt Fort Williams.


Solnedgang til anker.


12.07 videre i kanalen til Laghan Lochs

Det er mange som ligger å venter på at slusa skal åpne, Men vi fikk vente en stund, da de på andre siden venta på en større kanal rutebåt, som går med turister.  Så slapp vi igjennom.
-----vider innover


en liten holme inne i systemet,  hvor fulgene hadde funnet sin plass.


Det var synd og se at det lå flere vrak inne i kanalsystemet og forfalt, endel var gamle og lost, men noen så slett ikke ut til å være gamle i det hele tatt.
Trist, Det ser ut til at eierne av disse ikke trenger å fjerne dem  ???

Så kom vi til kanalens høyeste sluse, eter dette bærer det nedover.
Og da skulle våre yngre bade- og tok kombien med en dusj .

og sammling oppi Havhunden, senere.  mat og drikke skal vi jo ha  :)


mandag 14. juli 2014

11.7.2014 Videre fra Fort Augustus.


Fra Augustus var det i sluser videre oppover, så in på kanal kjøring og ut i Loch Oich
Her har vi oppe litt Lagoon reklame.

Inne i kanalen var det mange som ventet på en sluse. vindstille og varmt.




Inne på Loch Oich  lå det en som har gitt opp. Trist syn at slikt får ligge her i denne flott naturen.
burde vært fjernet.  Det lå flere slike på turen igjennom kanalen.

Framme i Laggan  viste vanntempen 19.8 grader så da ble det bading, Marthon og Rebekka  i vannet.
De hadde også et kaldere bad i Loch Ness.





Kvelds sammling medgrilling og mye annet godt.
Lars,Lise Birgit, Marthon, Rebekka, og meg

 en liten øy i loch oich som skulle runnes, mange flott trær, hvor fulger holdt til i.

10.7.2014 Videre til Fort Augustus

Neste dag var det flott forhold med vinden fra inverness siden,  altså medvind rett i ryggen,
Så da var det å heise Parasailor.  og cruse nedover Loch Ness.

Marthon er førstereis gutt og ble ikke sjøsjuk på turen over, her er han lynklar for å hale spinnakerfallet.
Admiralen klar med å heise strømpen på Parasailoren.

Rebekka tar bilder og hjelper der det trengs

her er den nesten oppe

litt lite vind,  men det kom mer etter hvert.

Så kom det litt mer vind,  vi trenger 5 knop eller mer for å få den til og stå.

Lars krysset nedover med storseil og genakker satt på motsatt bau. mens vi gikk strake veien på autopilot.
 Fort Augustus langt der framme.


9.7.2014 Videre i Caledonian kanalen.

Vi hadde tirsdagen i Inverness, for å handle litt og se kveldens kamp,  Tyskland Brasil, , det ble jo en grei kveld på byen.  7-1  kommer til og bli husket.  Så onsdag ble vi sluset in i de første som løfter oss oppover endel.  og vi gikk i kanalen for bi svingbroen og noen små sluser og ut i Loch Ness.  Der seilte vi ned til en liten havn som var full av leiebåter,  så vi måtte fedre godt,  for de kjører bare rett frem og når de ikke får det til så vifter de oppgitt med hendene og går fra styreplassen, og lar seg drive til land.
havna ligger rett inne i bukte ved siden av det gamle slottsruinene  "urquhart castle"

"Rudolf Diesel",  kom in i havn rett før vi gikk i slusa.


Båter som ligger i kanalen, før en av de mindre små slusene.
Lars kommer bak oss.

turistbåten som kjører i kanalen,

Den lille havna som det koster ekstra å ligge i 10 pund. men fine spiseplasser på land.

lite plass, men alt går.

      urquhart castle,  det går også å anker i denne bukta, men vi ble advart av loka i slusa at det var dårlig bunnforhold.




6.7.2014 avgang egersund til Inverness

da hadde vi avgang på morgenkvisten,  fin vind 265grader vestover, utpå kveldn ble det litt regn og så vindstille med motorkjøring, så kom vindenneste dag,  men alt isammen stikk motsatt av hva værmeldingen sa det skulle bli,  først på mandag ettermiddag fikk vi været slik det var meldt.
vi var framme i Inverness og la oss til anker utsenfor første porten i 7 tiden lokal tid.  og de i slusa skulle ha "Staff-meeting" så var de klare.  så i 8 tiden,  Vi betalt 207 pund  for 8 dager.




lørdag 28. juni 2014

Test tur i havet

Rebekka & Marton seiler, de skal være med over til Scotland og igjennom kanalen.


Solcellene, gir pluss strøm selv om kjøleskap, all elekrtonikk og autopilot er i gang,  og det i overskyet vær og kl er 1800 på kvelden,
så vi skal ikke mangle strøm.  Dette funker, bra.

lørdag 14. juni 2014

Solcellene lever

Det lages strøm også etter at sola har gått bort, men mye er det ikke når kl er blitt 21:35