søndag 5. februar 2017

09.01. til 05.02.2017 Vincent, St.Lucia, Martinique.

Vi gikk fra Mystique, og seilte på østsiden av Bequia, og videre til St Vincent, var innom i Wallibu bukta hvor mye fra Filmen Pirats of the Carib  ble spillt in, og gikk videre til Cumberland bay,  hvor vi overnatta, flott bukt med mange selgere på besøk. Vi hadde en flott middag inne i hytta nord i bukta, eneste gjester, så service var på topp.  Så gikk vi videre opp til sør på St Lucia, en natt ved Young Island,  der måtte vi på bøye, og det var flere aktører som skulle selge plass ved sin bøye,  men vi peker selv på den bøya vi vil ligge ved og han som eier denne får betalt.  Vider gikk vi til Rodney Bay nord på øya.  Her la vi en natt til anker på utsiden, men det var mye dønninger,  og da Franskmannen i den lille båten foran oss heiv raua ut bak hekken på båten om morgenen, og gjorde sitt fornødne rett foran oss,  da gikk vi heller in i Marinaen, og fikk handlet litt smådeler og sjekka utstyr i noen dagen. Her får man slikt uten avgifter,  og matutvalget er også bra.
Deretter tok vi over til Martinique,
Der har vi seilet litt frem og tilbake fra Marina i Le Marin ut på en av de flotteste strender vi har sett (og hvor det nesten ikke er båter,  da det står i kartet at det er ankring forbudt, men lokae sa at vi måtte bare ligge) til fine plasser i St Anne bukta,
Til vi gikk opp til Point du Bout marina , fikk skriset oss in i en privat marina,  og leier bil sjekka ut østsiden av øya,  mange flotte plasser på Martinique, og så høydepunktet så langt på turen Fradag 4 Feb,  tur i rengskogen med klatreguide/instuktør, rappelering ned flere fossefall/juv, rett å slett en super tur.  ANBEFALES..... Tropicanyon.com  Gubben heter Bruno,  Dette var en virkelig flott tur,
Vider seilet vi opp til St.Pierre, noen dager her og så sjekke ut på mandag,  neste øy blir Domenica.

HER SER VI DE IVRIGE SEILERNE  SOM SER FILM MENS VI SEILER (KAN DET VÆRE OM SEILING ?)

Her ser vi opp mot St Anne bukta hvor det ligger mye båter for anker.

traff en annen norsk båt "Cattami" her klatrer de i masta.  her ligger vi nede i den flotteste bukta  vi har vært i.  syd på Martinique.

Pitons,  på vei opp mot St Lucia.  Kryss.

Tysker som har kryssa atlanteren,  gammel disign,  som holdes isammen men tauverk.

Til anker uten for St Anne.

seiling og soling.

Pitons igjen.

Litt nærmere Pitons toppene.

Solnedgangene er flotte.

Og månen lander på fingertuppen. til Katharina.

her kommer det litt regn.  slike er kjekke å ha nå og da,  da de vasker båten helt ren.

Piratbukta på St Vincent er blitt pussa opp med leiligheter. ikke mye igjen av det gamle. fra filmen.

dette har mange sett i filmen.

Cumberland bukta med hytta legst mot nord.

mange båter i Cumberland bukta, og mange selgere som vil ha din oppmerksomhet.

Cumberland bukta , tau iland bak og anker ute fra bauen.  50 meter tau i land rundt ei palme.

her er Franksmannen som hev "hekken" over Hekken på båten og gjorde sitt fornødne rett foran oss, så tørket han seg vel og lenge, og satte seg rett ned i copiten og fortsatte og lese i boka si,  da hev vi opp ankeret og gikk derfra.

FRA MARINA POINT DU BOUT, der vi fikk plass imellom charter dagsbåtene.  Og kvittering for de dagen vi lå der var på et liten papirlapp og han skulle ha kontanter,  de gikk rett i hans lomme  :)

Til anker i St Pierre.

På østdien av Martinique.atlanterhavet rett frem.
  fra St Pierre  man ser her sydover.  rett bak oss ca 100 meter ligger det flotte skulpturer på bunnen som man dykker/snorkler på ca 4 meter dyp.  ved den gule bøya.

en Colibri i farten,  se godt etter  :)

St Pierre  gamle kirka i syd  som overlevte  vulkan utbruddet i 1902,  8 mai.  da 30000 ble levedne begravet av lava og gasser som kom ned fjellsiden.  Denne byen var på det tidspunktet den størrste og mest lillige av alle her i Carib,  den ble kalt Caribs Paris.  stor eksport av kaffe sukker, coco,  var grunnen.

fra utsiktspunkt på østsiden.

St Pierre  og Fjellet i bakgrunnen som eksploderte i 1902,  på fredag den 4 feb var vi i Carrefour og handlet da vi fikk oppleve et gjordskjelv på var på 5.6 på Ricter,  varer falt ut av hyllene og en god del folk fikk panikk og forlot sine handlevongner og sprang ut.  Vi fant ut på nettet at senter for skjelvet hadde vært i sjøen mellom Martinique og Domenica.

Her traff vi på NUMA,  som seiler sydover mens vi var på vei nordover.

På besøk i en gammel Sukkerplantasje, som startet i ca 1690,  og ble drevet fem til revulusjonen  .
De hadde mange slaver for å drive dette.
her i ruinene etter alt de hadde drevet,  Støttet av EU midler.

kysten av Martinique

Dimond Rock,  sydvest for LeMarin.
  mer fra sukkerplantasjen.

seilas nordover

for en Blomst

Camilla sjekker fangecelleren hvor de hadde slaver som ikke gjortde det de ble fortalt.

Katharina inne i cella.

her ble sukkerroen kokt

rengskog røtter som strekker seg ned fra trærne.

en lietn gekko.

krabbe eller kreps,  som flyr fort og rett ned i hullene den har laget i bakken.

litt bilkjøring ble det jo au.