fredag 17. august 2018

06.07,2018 Ferie start 2018

Avgang fredag 6 July,  mye som skulle på plass,  så vi seilte avgårde kl 1700.  litt seint,  men  vi dro.
Vi fikk seilt oss rundt Lista og Lindesnes,  og la oss in til kai kl 2400.  Neste dag gikk vi roligt avgår å traff Venke og Jarle på Stokken,  da lå fint intil fjellet, og hadde gjort klar for at vi kunne ligge utenpå dem.
Vi hadde en fin kveld,  men noe å spise å drikke.
Så neste dag ble det ikke avgang før kl 1200.

Da seilte vi rett mot Skagen,  ankom skagen etter frisk siste del av seilasen etter kun 12 timer i havet.
Da var Willy tydelig godt Pissetreng.  så han måtte på land,  han gjør ikke ifra seg ombord.

Vi gikk videre  nedover til Anholdt,  nok en dag med fine vinder og varmt og godt.
I anholdt havn gikk vi bare in for å se hvor overfyllt det var.  i følge han som tok imot oss så var havna overfyllttil det dobble av kapasiteten,  Vi lå derimot flott utenfor stranden rett ved siden av moloen.

Så gikk vi videre nedover til Helsingør.  Bare lekkert, fine vinder og sol,  masse sol.
Helsingør en en grei marina,

Men vi skal videre,  seilte nedover og iennom Falser kanalen,  der lå vi for natta.
Videre bortover langs sydserige til Ystad.  nok en gang i marina,  tur på byen,  det var blitt fredag,  men alle butikkene stenge kl 1800,  Men i Danmark har de åpnet 7 dager i uka og som regel til kl 2200. Stor forskjell.

Neste dag bar det over til Bornholm,  som var målet for årets ferie. Her fikk vi nok engang frisk seilas,  og siste boten gikk for bare storseil og over 10 knops fart.  en god del sjø ble det også.
Hals er en forlatt nest øde plass,  men roligt,  man kan ta buss derfra rundt til alle plassene på Bornholm.  Det er god plass til båter i denne havna,  det er det ikke i de små havnene på østkysten.
Her besøkte vi "Gorm den Gamle" gjengen,  som vi seilte med på vår tur til Carib. 16/17.
De har båten den borte enda,  men kjøpt seg en gammel dame, Swan 55  fra 1971, som har deltatt i withbread around the world(Nå Volvo ocean race),  den skal puses opp og brukes som charterbåt med utgangspunkt Bornholm.  skal være klar for 2019 sesongen.

Etter å ha sett øya med buss og hatt en dag i Borga  oppe i nordvest,  og spist på "Brøddan" så sa vi by by  til Gorm den Gamle gjengen  og seilte tilbake til Ystad, planen var å ta oss til Tyskland,  men vinden ville noe annet,  fra Ystad gikk vi så til Klintholm,  for å se på de hvite klipper.
etter å ha slappa av der tok vi oppover igjen,  og gikk til Dragør,  marina rett sør for bye ved fortet.
Neste dag gikk vi stille nordover første dag uten vind,  forbi Kjøben, og opp til Helsingør,  Vi fikk fin seilas ette passert Kjøben,  da vinden kom tilbake.  Vi der fra Helsingør rett op til Pakbukten på Anholdt,  her lå vi til anker i 3 dager,  Det var som å komme tilbake til Carib,  sol varm  og bare flott.

Vi der ville vi innom Læsø og Østerby,  da det var amnge år siden vi hadde vært der.  så vi fant en plass utepå en norsk båt,  det var temmelig fullt der inne.
 Vi gikk derfra rett rndt skagens rev og til Lillesand.  der ankom vi om kvelden/lørdag  og det var konsert i havn,  så var det dårlig musikk også :)
videre fra Lillesand og rett til Hidra,  måtte komme oss rundt Lindesnes go lista  før det skulle blåse opp.  Stiv kulig. Man ligger altid godt inne i Rasvåg,  Så var det bare siste etappe igjen Rasvåg og hjem,  i en god kuling,  så gikk vi for motor på insiden av siragrunnen,  og skal si det ble skikkelig rølpesjø i moråde rundt utløpet fra åna sira,  Mange strømmer i mange rettninger.  etter det var det bar normal vind og sjø.  Ferien 2018 var over litt over 3 uker og litt over 1000nm  var done.
Og vi hadde endelig tatt turen til Bornholm,  noe vi har tenkt på mange ganger.
Så nå lurer vi mer på hvor vi skal neste år.